8/26/2016

Lekki, letni obiad - faszerowana cukinia

Znów powróciły upały, a co za tym idzie - więcej czasu spędzamy w ogródku, na spacerach lub nad wodą, a ostatnim miejscem w jakim chcemy przebywać jest kuchnia, gdzie temperatura "przy garach" daje się jeszcze bardziej we znaki. 
A skoro jest lato to warto korzystać z sezonowych owoców i warzyw. W ostatnim czasie pod mój nóż wpadła cukinia i zobaczcie, co mi się z niej upichciło. :)

Faszerowana cukinia


Składniki (na 2 porcje):

- 1 duża cukinia
- 500g mielonego indyka
- mała cebula
- passata pomidorowa
- sól, pieprz
- zioła prowansalskie
- świeża bazylia
- plasterek sera (u mnie zwykła gouda, ale można poszaleć)
- opcjonalnie: płatki migdałów

Przygotowanie:
 
1. Włączamy piekarnik na 180 stopni C.
2. Cukinie kroimy na pół, aby wyszły nam dwie cukiniowe łódeczki, a następnie wycinamy z niej cały miąższ. 
3. Wydrążone cukinie posypujemy od środka solą i pieprzem.
4. Miąższ i cebulkę siekamy na małe kawałki.
5. Na patelni rozgrzewamy łyżkę oleju i podsmażamy tylko cebulkę, a kiedy się zarumieni, smażymy z nią również mięso (jeśli wytopi się zbyt dużo tłuszczu, można go wylać za pomocą łyżki).
6. Kiedy mięso się zetnie, dodajemy posiekany miąższ z cukinii i smażymy dopóki cukinia nie zmięknie (znacznie straci swoją objętość).
7. Na patelnię wlewamy passatę, dokładnie mieszamy i doprawiamy pieprzem, solą, ziołami - wedle uznania. 
8. Na małym ogniu dusimy wszystko kilka minut, żeby sos się zredukował i mocno zgęstniał.
9. Do cukiniowych łódek nakładamy farsz i mocno dociskamy go np. łyżką.
10. Plasterek sera kroimy na paseczki i układamy wzorek w warkoczyk (jak na zdjęciu poniżej).
11. Opcjonalnie posypujemy płatkami migdałów i wkładamy cukinię do nagrzanego piekarnika na ok. 15/20 min ( aż ser się rozpuści i cukinia zmięknie).
12. Na gotowej cukinii układamy listki bazylii i gotowe!

sposób układania pasków sera


5/09/2016

Jak jeść, czyli ile energii potrzebujesz?

To ile spożywamy dziennie pożywienia ma wpływ zarówno na naszą sylwetkę, jak i stan zdrowia. Adekwatna podaż kaloryczna może odpowiednio wpływać na nasz organizm. Spożywanie zbyt dużej ilości pokarmu obciąża nasz układ pokarmowy i prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej. Natomiast spożycie zbyt małej prowadzi do wygłodzenia i nadmiernego wychudzenia. 
Pytanie więc brzmi: ile jeść, aby utrzymać odpowiedni dzienny bilans kaloryczny?

Co wpływa na to, ile muszę jeść?

Najważniejszymi czynnikami są przede wszystkim nasza waga i wzrost, płeć, wiek oraz aktywność fizyczna.

BMR, czyli ile MUSISZ jeść

Podstawowa przemiana materii (BMR od Basal Metabolic Rate) określa, ile wynosi twoja minimalna dzienna podaż kaloryczna, czyli taka dawka jaka pozwoli twojemu organizmowi podtrzymać podstawowe funkcje życiowe np. proces termoregulacji lub funkcjonowanie układu krążenia. Widzisz więc jak ważne jest, aby naszemu organizmowi dostarczać odpowiednią ilość "paliwa".

5/05/2016

Makaron z pesto bazyliowym i serem

Lekki i pożywny obiad - idealny na cieplejsze, wiosenne dni. Poza walorami smakowymi, bazylia charakteryzuje się szeregiem właściwości leczniczych - wspomaga układ trawienny i nerwowy. Dodatkowo zawarte w pestkach słonecznika, dyni oraz orzeszkach pinii, zdrowe tłuszcze korzystnie wpływają na stan naszej skóry i jej wytworów. 

3/30/2016

Sernik cytrynowy na zimno z lemon curd na spodzie orzechowo-daktylowym - bez cukru!

Przyznam szczerze, że miałam wątpliwości czy ten sernik, zrodzony w mojej głowie podczas bezsennej nocy, uda mi się i będzie smaczny. Sporym wyzwaniem było zastąpienie całkowicie cukru - ciężko było zbalansować między słodkim smakiem a kwaśnością cytryny. Jednak udało się to za sprawą słodzika stołowego i odrobiny miodu. Najwięcej czasu zajmuje zmielenie orzechów i dokładnie zmiksowanie bądź zmielenie twarogu, reszta to już chwila. 

3/22/2016

Kokosowo-czekoladowe ciastki bez cukru i mąki!

Dziś przedstawię Wam przepis na pyszne ciastka kokosowe z dodatkiem czekolady. Nie dość, że są smaczne to zawierają jeszcze sporo białka, magnezu i zdrowych tłuszczy. Brakuje w nich za to cukru i mąki. Strukturą nie przypominają kokosanek, bo osobiście za nimi nie przepadam - smakują jak najlepsze, kruche ciasteczka, w których słodycz kokosa jest równoważony gorzką czekoladą. Wszyscy w domu byli nimi zachwyceni, ja również!